1. ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWE
A. Cele szkolenia
Celem kształcenia jest przygotowanie psychologa do samodzielnej pracy diagnostyczno- terapeutycznej z dziećmi i młodzieżą. Psycholog kliniczny powinien umieć przeprowadzić badania diagnostyczne i sformułować opinie potrzebne dla celów orzeczniczych, terapeutycznych czy rehabilitacyjnych. Celem kształcenia jest także nabycie umiejętności posługiwania się metodami pomocy psychologicznej i terapii, oraz projektowania, prowadzenia i ewaluacji programów promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki zaburzeń wieku rozwojowego.
B. Uzyskane kompetencje zawodowe po ukończeniu szkolenia specjalizacyjnego w zakresie PSYCHOLOGIA KLINICZNA DZIECI I MŁODZIEŻY
1) samodzielne diagnozowanie z wykorzystaniem metod psychologicznych oraz uwzględnianie czynników psychologicznych w etiologii chorób i zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania;
2) samodzielne planowanie strategii postępowania psychologicznego ukierunkowanego na redukcję czynników ryzyka zaburzeń dziecięcych
3) samodzielną praca diagnostyczno-terapeutyczna z dziećmi i młodzieżą, z uwzględnieniem kontekstu rodzinnego i środowiskowego
4) profesjonalną współpracę z psychiatrami w tym psychiatrami dzieci i młodzieży, neurologami dziecięcymi, pediatrami i lekarzami rodzinnymi
5) wskazywanie i planowanie postępowania terapeutycznego, doradczego i/lub rehabilitacyjnego w zakresie wyznaczonym psychologiczną diagnozą niepełnoletnich
6) poradnictwo psychologiczne, różnorodną pomoc psychologiczną, wspomaganie w kryzysie i konsultacji w zakresie zdrowia psychicznego i radzenia sobie w chorobie somatycznej
7) stosowanie i ocenę skuteczności psychologicznych metod leczenia rodzin, dzieci i młodzieży
8) stosowanie i ocenę skuteczności psychologicznych metod rehabilitacji dzieci i młodzieży
9) wydawanie specjalistycznych zaświadczeń, opinii i psychologicznych orzeczeń na potrzeby placówek oświatowych, ośrodków szkolno-wychowawczych, jednostek pomocy społecznej i innych
10) projektowanie, prowadzenie i ewaluacja programów promocji zdrowia psychicznego i profilaktyki zaburzeń okresu dzieciństwa i dorastania, ze szczególnym uwzględnieniem placówek oświatowych, ośrodków szkolno-wychowawczych, jednostek pomocy społecznej
11) edukacje personelu różnych podmiotów w zakresie psychologicznych oddziaływań
12) pracę badawczą w dziedzinie psychologii klinicznej dzieci i młodzieży
C. Sposób organizacji szkolenia
Blok specjalistyczny w zakresie psychologii klinicznej dzieci i młodzieży realizowany jest w formie 5 modułów obejmujących 5 kursów specjalizacyjnych i 5 staży kierunkowych.