Cele
Celem stażu jest nabycie umiejętności posługiwania się i wykorzystania zdobytej w trakcie szkolenia wiedzy w praktyce zawodowej terapeuty środowiskowego.
Wiedza:
W wyniku realizacji programu uczestnik szkolenia:
1) zna znaczenie oddziaływań psychoterapeutycznych i rehabilitacyjnych,
2) omawia i uzasadnia decyzje co do dalszych form pomocy, wskazując na możliwe rozwiązania alternatywne i potencjalne zagrożenia na dalszych etapach pracy,
3) omawia sposób przekazywania oraz treści przekazywane rodzinie oraz niepełnoletniemu pacjentowi,
4) omawia i identyfikuje czynniki zaburzeń i kryzysów psychicznych występujące w wieku dziecięcym, wczesnoszkolnym i dorastania,
5) charakteryzuje kryteria dotyczące rozpoznania stanów nagłych wymagających pilnej interwencji lekarskiej,
6) omawia rożne rodzaje form wsparcia,
7) omawia zakres działań instytucji odpowiedzialnych za udzielanie pomocy i wsparcia dla rodziny, dzieci i młodzieży
Umiejętności
W wyniku realizacji programu uczestnik szkolenia:
1) nawiązuje kontakt z pacjentem niepełnoletnim, jego rodziną;
2) opanował techniki prowadzenia rozmowy na temat sytuacji zdrowotnej i społecznej nieletniego pacjenta i jego rodziny,
3) bierze udział w procesie diagnostycznym oraz planowaniu celu i sposobu postępowania terapeutycznego, ze szczególnym uwzględnieniem pracy w środowisku pacjenta - leczenie, rodzina, nauka, praca, czas wolny, komunikacja i współdziałanie w zespole terapeutycznym,
4) współpracuje z jednostkami psychiatrycznej służby zdrowia - oddział rehabilitacji psychiatrycznej, oddział dzienny, zespół leczenia środowiskowego, poradnia zdrowia psychicznego, zakład opiekuńczo – leczniczy,
5) udziela wsparcia informacyjnego na temat możliwych i dostępnych form pomocy adekwatnych do problemu rodziny, dzieci i młodzieży,
współpracuje z jednostkami pomocy społecznej - ośrodki pomocy społecznej, środowiskowe domy samopomocy, mieszkania chronione, specjalistyczne usługi opiekuńcze, dom pomocy społecznej,
6) przygotowuje konceptualizację problemu niepełnoletniego oraz jego otoczenia społecznego (rodziny/opiekunów prawnych),
7) na podstawie zebranych informacji i konceptualizacji problemu przygotowuje skoordynowany plan pomocy dziecku i rodzinie w ramach terapii środowiskowej.
Kompetencje społeczne
W wyniku realizacji programu uczestnik szkolenia:
1) prezentuje postawę akceptacji i tolerancji wobec osób z zaburzeniami psychicznymi,
2) kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu,
3) posiada
świadomość własnych ograniczeń, rozpoznaje własne ograniczenia,
dokonuje samooceny deficytów i potrzeb
edukacyjnych i planuje własną aktywność
edukacyjną,
4) przestrzega tajemnicy terapeutycznej
i praw pacjenta,
5) dba o wizerunek i godność swojego zawodu,
6) ponosi odpowiedzialność za działania
podejmowane w stosunku do pacjenta i jego rodziny,
7) podejmuje inicjatywę na rzecz
wprowadzenia zmian w praktyce,
8) potrafi określić priorytety w
realizacji zadań,
9) prezentuje i propaguje styl życia wspierający zdrowie psychiczne.
Imię i nazwisko opiekuna stażu /opiekunów stażu
- Spec. Piel. Jadwiga Frontczak
- Fundacja Słonie na Balkonie – osoba wskazana jako opiekun stażu w ramach odziaływań środowiskowych realizowanych w Fundacji
- Ośrodek szkolno – wychowawczy.
Wymagania wstępne
1) w zakresie wiedzy:
- znajomość zagadnień objętych programem szkolenia
2) w zakresie umiejętności społecznych:
- umiejętność dostosowania zachowania do sytuacji zajęć dydaktycznych,
- umiejętność aktywnego słuchania, krytycznego myślenia i prowadzenia dyskusji:
3) w zakresie kompetencji społecznych:
- podstawy prawidłowego komunikowania się,
- zdolność pracy w grupie,
- nawyk ustawicznego kształcenia,
- realizowanie stawianych wymagań,
- kultura osobista.
Wykaz literatury
stanowi załącznik do regulaminu organizacyjnego Szkolenia z zakresu terapii środowiskowej dla kandydatów na terapeutę środowiskowego dzieci i młodzieży oraz aktualne piśmiennictwo
Metody dydaktyczne
praca w grupie, metoda przypadków, udział w spotkaniu grupy terapeutycznej, inne zajęcia praktyczne (praca z pacjentem), konsultacje
Metody oraz sposoby weryfikacji efektów kształcenia, w tym forma i warunki zaliczenia przedmiotu
1) w zakresie wiedzy:
- ustne kolokwium z zakresu wiedzy teoretycznej określonej programem szkolenia
2) w zakresie umiejętności:
- opis 3 przypadków niepełnoletnich pacjentów.
Każdy opis przypadku dotyczy innej sytuacji niepełnoletniego pacjenta pod
względem typu i zgłaszanego problemu. Opis
zawiera: istotne informacje dotyczące niepełnoletniego pacjenta, opis głównego
problemu rodziny
i pacjenta dotyczącego funkcjonowania w różnych obszarach życia, omówienie
przeprowadzonego przez siebie wywiadu, diagnoza kliniczna lub funkcjonalna
–przygotowana przez siebie lub uzyskana od innych specjalistów, wnioski z
zebranych informacji uwzględniające zasoby pacjenta, jego rodziny i otoczenia,
propozycje pomocy wraz ze wskazaniem możliwych działań innych specjalistów,
plan i opis udzielonej przez siebie pomocy lub możliwej do otrzymania w danym
systemie lub środowisku, wnioski i ewaluacja lub omówienie lub ocena podjętych
działań wykonywanych osobiście oraz przez innych specjalistów, którzy byli
zaangażowani we wsparcie małoletniego pacjenta,
- przedłużona obserwacja przez opiekuna;
3) w zakresie kompetencji społecznych:
- obserwacja 360 stopni,
- samoocena.