Cele
Celem stażu jest nabycie umiejętności posługiwania się i wykorzystania zdobytej w trakcie szkolenia wiedzy w praktyce zawodowej terapeuty środowiskowego.
Wiedza
W wyniku realizacji programu uczestnik szkolenia:
1) zna znaczenie oddziaływań psychoterapeutycznych i rehabilitacyjnych,
2) omawia i uzasadnia decyzje co do dalszych form pomocy, wskazując na możliwe rozwiązania alternatywne i potencjalne zagrożenia na dalszych etapach pracy,
3) zna prawa pacjenta w ramach oddziału psychiatrycznego, regulacje dotyczące postępowania wbrew woli chorego.
Umiejętności
W wyniku realizacji programu uczestnik szkolenia:
1) nawiązuje kontakt z pacjentem niepełnoletnim, jego rodziną;
2) opanował techniki prowadzenia rozmowy na temat sytuacji zdrowotnej i społecznej nieletniego pacjenta i jego rodziny,
3) komunikuje się i współdziała w zespole terapeutycznym,
4) rozpoznaje i rozumie stan ostrej psychozy,
5) adekwatnie postępuje w sytuacji kryzysu
psychicznego, w tym zagrożenia agresją
i autoagresją,
6) bierze udział w procesie diagnostycznym oraz planowaniu celu i sposobu postępowania terapeutycznego
7) współpracuje z jednostkami psychiatrycznej służby zdrowia - oddział rehabilitacji psychiatrycznej, oddział dzienny, zespół leczenia środowiskowego, poradnia zdrowia psychicznego, zakład opiekuńczo – leczniczy,
5) współpracuje z jednostkami pomocy społecznej - ośrodki pomocy społecznej, środowiskowe domy samopomocy, mieszkania chronione, specjalistyczne usługi opiekuńcze, do pomocy społecznej,
6) przygotowuje konceptualizację problemu niepełnoletniego oraz jego otoczenia społecznego (rodziny/opiekunów prawnych).
Kompetencje społeczne
W wyniku realizacji programu uczestnik szkolenia:
1) prezentuje postawę akceptacji i tolerancji wobec osób z zaburzeniami psychicznymi,
2) kieruje się dobrem chorego, stawiając je na pierwszym miejscu,
3) posiada
świadomość własnych ograniczeń, rozpoznaje własne ograniczenia,
dokonuje samooceny deficytów i potrzeb
edukacyjnych i planuje własną aktywność
edukacyjną,
4) przestrzega tajemnicy terapeutycznej
i praw pacjenta,
5) dba o wizerunek i godność swojego zawodu,
6) ponosi odpowiedzialność za działania
podejmowane w stosunku do pacjenta i jego rodziny,
7) podejmuje inicjatywę na rzecz
wprowadzenia zmian w praktyce,
8) potrafi określić priorytety w
realizacji zadań,
9) prezentuje i propaguje styl życia wspierający zdrowie psychiczne.
Imię i nazwisko opiekuna stażu /opiekunów stażu
- Spec. piel. Iwona Pawiluniec
- Spec. piel. Urszula Wolanek
- Spec. piel. Agnieszka Modrzejewska
Wymagania wstępne
1) w zakresie wiedzy:
- znajomość zagadnień objętych programem szkolenia;
2) w zakresie umiejętności społecznych:
- umiejętność dostosowania zachowania do sytuacji zajęć dydaktycznych,
- umiejętność aktywnego słuchania, krytycznego myślenia i prowadzenia dyskusji:
3) w zakresie kompetencji społecznych:
- podstawy prawidłowego komunikowania się,
- zdolność pracy w grupie,
- nawyk kształcenia ustawicznego,,
- realizowanie stawianych wymagań,
- kultura osobista.
Metody dydaktyczne
praca w grupie, metoda przypadków, udział w spotkaniu grupy terapeutycznej, inne zajęcia praktyczne (praca z pacjentem), konsultacje
Wykaz literatury
stanowi załącznik do regulaminu organizacyjnego Szkolenia z zakresu terapii środowiskowej dla kandydatów na terapeutę środowiskowego dzieci i młodzieży oraz aktualne piśmiennictwo
Metody oraz sposoby weryfikacji efektów kształcenia, w tym forma i warunki zaliczenia przedmiotu
1) w zakresie wiedzy:
- ustne kolokwium z zakresu wiedzy teoretycznej określonej programem szkolenia;
2) w zakresie umiejętności:
- opis
3 przypadków niepełnoletnich pacjentów. Każdy opis przypadku dotyczy innej
sytuacji niepełnoletniego pacjenta pod względem typu i zgłaszanego problemu. Opis zawiera: istotne informacje
dotyczące niepełnoletniego pacjenta, opis głównego problemu rodziny
i pacjenta dotyczącego funkcjonowania w różnych obszarach życia, omówienie
przeprowadzonego przez siebie wywiadu, diagnoza kliniczna lub funkcjonalna
–przygotowana przez siebie lub uzyskana od innych specjalistów, wnioski z
zebranych informacji uwzględniające zasoby pacjenta, jego rodziny i otoczenia,
propozycje pomocy wraz ze wskazaniem możliwych działań innych specjalistów,
plan i opis udzielonej przez siebie pomocy lub możliwej do otrzymania w danym
systemie lub środowisku, wnioski i ewaluacja lub omówienie lub ocena podjętych
działań wykonywanych osobiście oraz przez innych specjalistów, którzy byli
zaangażowani we wsparcie małoletniego pacjenta,
- przedłużona obserwacja przez opiekuna/wykładowcę;
3) w zakresie kompetencji społecznych:
- obserwacja 360 stopni,
- samoocena.