Celem kształcenia jest uzyskanie kompetencji i doświadczenia w zakresie psychiatrycznej opieki środowiskowej, niezbędnych do uczestnictwa w leczeniu pacjenta w ramach wielospecjalistycznego zespołu, koordynowania jego dostępu do różnorodnych placówek oraz podejmowania interwencji w środowisku pacjenta.
TRESCI I UMIEJĘTNOŚCI BĘDĄCE PRZEDMIOTEM KSZTAŁCENIA
W wyniku realizacji programu szkolenia absolwent powinien osiągnąć:
1) oczekiwany zakres umiejętności:
a) nawiązanie kontaktu z osobą przeżywającą kryzys, nawroty lub przewlekły okres zaburzeń psychicznych,
b) motywowanie do leczenia,
c) rozwiązywanie podstawowych problemów związanych z sytuacją osoby chorej psychicznie,
d) współdziałanie w leczeniu osoby z zaburzeniami psychicznymi w ramach zespołu interdyscyplinarnego,
e) prowadzenie interwencji środowiskowych dotyczących pacjenta, jego rodziny oraz szerzej rozumianej społeczności lokalnej,
f) integracja i koordynacja dostępności oddziaływań różnych placówek i specjalistów,
g) pośrednictwo w udostępnianiu i efektywnym wykorzystaniu świadczeń oferowanych przez system opieki,
h) współpraca z innymi ośrodkami i informowanie ich o sytuacji pacjenta,
i) dyspozycja osobowa umożliwiającą stałą dostępność dla pacjenta, zapewniająca ciągłość udostępniania właściwych form pomocy zdrowotnej i oparcia społecznego;
2) oczekiwany zakres wiedzy- elementarna wiedza z zakresu biologicznych i psychospołecznych aspektów opieki psychiatrycznej, interwencji psychoterapeutycznej oraz pracy socjalnej pozwalająca na współudział w:
a) ocenie potrzeb i zasobów indywidualnych i społecznych osoby chorującej psychicznie,
b) formułowaniu
planu jej leczenia i wyborze adekwatnych oddziaływań medycznych
i psychospołecznych,
c) współdziałaniu w realizacji wyznaczonych celów terapii,
d) monitorowaniu postępów leczenia,
e) rozumieniu sytuacji zdrowotnej, psychospołecznej i prawnej osoby chorej psychicznie,
f) promowaniu zdrowia psychicznego, prozdrowotnych stylów i zachowań życiowych oraz życzliwych postaw wobec chorych w ich środowisku i wspólnocie lokalnej.
WARUNKI PROWADZENIA I ZALICZENIA SZKOLENIA
Typy zajęć:
1) Wykłady,
2) Warsztaty,
3) Samokształcenie, polegające na zapoznaniu się:
a) z piśmiennictwem,
b) uczestnictwem w dodatkowych kursach, szkoleniach, konferencjach,
c) przygotowaniu publikacji,
- zakres samokształcenia ustalany jest ze specjalistą terapii środowiskowej sprawującym opiekę nad przebiegiem szkolenia - kierownikiem szkolenia,
d) z podstawą literaturą zalecaną w ramowym programie,
e) z dodatkową literaturą zalecaną indywidualnie przez kierowników kursu, wykładowców i moderatorów - wybór należy do kompetencji kierownika kursu.
Zaliczenie szkolenia:
1) zaliczenie zajęć teoretycznych:
repetytorium po zakończeniu każdego cyklu tematycznego zajęć (modułu), kolokwium końcowe po zakończeniu kursu w formie wybranej przez kierownika kursu,
2) zaliczenie zajęć praktycznych:
odbywa się na podstawie wyniku egzaminu praktycznego polegającego na przeprowadzeniu analizy sytuacji zdrowotnej i społecznej pacjenta wraz z propozycją postępowania terapeutycznego i rehabilitacyjnego,
3) egzamin końcowy teoretyczny:
odbywa się na zakończenie całego szkolenia przed komisją, w skład której wchodzą 3 osoby legitymujące się dużą wiedzą i doświadczeniem w zakresie terapii środowiskowej, w tym dwie osoby rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Psychiatryczne.Łączna liczba godzin przeznaczona na realizację szkolenia wynosi 1 165 godzin, w tym:
1) kursy - 315 godzin, w tym:
a) 135 godzin wykładów,
b) 180 godzin warsztatów;
2) staże - 800 godzin (5 miesięcy), w tym:
a) 480 godzin (3 miesiące) w ośrodkach środowiskowych,
b) 320 godzin (2 miesiące) w całodobowych oddziałach psychiatrycznych, w tym 1 miesiąc stażu na oddziale klinicznym;
3) szkolenie treningowe - 50 godzin uczestnictwa w wybranych formach szkolenia treningowego - grupy Balinta lub trening interpersonalny lub terapia własna lub konsultacje dotyczące problemów pracy z pacjentami